Cykelporr – Cervelo P5

 Kategori Pontus Blogg

Tack vare Sveriges främsta cykelaffär CykelCity har jag numera världens snabbaste hoj att leka med. Jag är galet nöjd. Hojen är extremt snabb tack vare att hänsyn är tagen till aerodynamik i alla avseenden. Styv som få. Och framförallt stannar den på en femöring. Sen sitter jag mycket bra på den också. Om det har att göra med själva ramen eller CykelCity-Marcus bike-fit låter jag dock vara osagt.

Bilder säger mer än tusen ord osv… Fast kanske mest för att den är så snygg -här kommer några bilder:

bild (10)

Leveransklar!

 

P5an

Här Race-klar för Challenge Aarhus.

 

bild (4)

Stilstudie växelreglage? Den totala avsaknadnaden av oaerodynamiska kablar gör cykelnörden i mig glad.

 

P5 kabeldragning

Så här går kabeldragningen till. En stor anledning till att Cervelo bytt till hydrauliska bromsar (som de utvecklat tillsammans med Magura) är att det går att böja slangarna i princip hur som helst utan att tappa bromseffekt, vilket inte går med mekaniska bromsar. (Det är anledningen till att de många andra triathlon/tempohojar är kassa när det gäller bromseffekt.)

bild (8)

Shimano Di2 9070 elektroniska växlar (11-delat).

 

bild (7)

Magura RT8 Bromshandtag. Båda bromsarna är gömda bakom kåpor för ökad aerodynamik.

 

vevlager

Med CeramicSpeed lager! Rullar extremt bra (se länken i mitt gamla inlägg för en liten video). Bakom här finns också bakbromsen.

 

IMG_2674

Här petar CykelCity-Steve in CeramicSpeedlagret innan montering av effektmätaren nedan. Jätteläskig operation. Själv har jag bara utrustning för att byta gamla typerna av lager, och det är nog lika bra. Det känns som att hela ramen ska spricka när man pressar in PressFit-lager som det är på P5:an, för att inte tala om när Steve bankade ut de gamla. Dock är de en stor del av anledningen till hojen är så styv, så jag är glad!

 

bild (3)

Och här med nytt vevlager med effektmätare, Quarq Elsa. Sänder effekt och kadens till min Garmin Edge 510 på styret, alternativt Garmin FR 910 XT på armen.

 

IMG_2670

Och så en bild på batteriladdaren, för nu måste jag ladda cykeln med jämna mellanrum. Batteriet är inbyggt i ramen, så det är tur att det bara behövs laddas typ tre gånger om året eller något sånt (innan varje A-tävling blir min regel).

batteri

Batteri.

Det var allt för den här gången!

Senaste inläggen

Chatta

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Börja skriva och tryck på enter för att söka

Pontus Lindberg - Kalmar Ironman