Seghetsanalys

 Kategori Pontus Blogg

Min motor hade under Ironman Austria ett ganska effektivt varvtalsstopp, i alla fall under de första två grenarna. (Går att läsa om i tävlingsrapporten.)

Jag har såklart försökt komma fram till vad det kan bero på för att kunna förbättra mina framtida prestationer. Helt lätt är det inte, då det kan ha en miljon olika anledningar. Dock finns det en skillnad mot tidigare tävlingar, som jag tror kan ha spelat in:

På väg till tävlingen råkade jag ut för en av de ökända franska strejkerna. Ni vet när fransmännen stänger hela sitt land genom att hälla ut gödsel på alla motorvägar, lägga ett berg med ost ovanpå för att sen parkera alla landets traktorer och jordbruksredskap mitt i högen och därefter gå hem och dricka vin – bara för att mat- och strejkklockan ringde. Nu var det dock så oturligt att de valde att inte bara stoppa sitt eget land, utan stora delar av Europa. (Franska politiker: Är det kanske dags att göra något åt den här kulturen? Jag menar, det är ok när ni stoppar ert eget land, men när det drabbar resten av Europa får det väl ändå vara nog?)

I alla fall, franska flygledare strejkade. => Franskt luftrum stängdes för civilt flyg. => Förseningar drabbade stora delar av Europa. => Pontus fastnade på Palma flygplats.

Trots att jag inte skulle passera franskt luftrum utan hade en direktflight Palma – Graz, omfattande två timmar, fastnade jag i 15 timmar på Palma flygplats.* Istället för att anlända till Graz klockan 16 anlände jag på morgonen efter, och fick endast två timmar sömn. (Samt missade två träningspass.)

I ett försök att kompensera detta sov jag så mycket det bara gick de två efterföljande dygnen, uppåt elva timmar per natt.  Jag tror att detta skickade in kroppen i viloläge.

Ni som tränar mycket vet vad som händer när man på grund av skada eller liknande går från strax under 30 timmar / vecka till nästan noll. Kroppen bestämmer sig för att nu djäklar ska det vilas, och man blir segare än gammelfarmors julknäck från förra året. Jag tror att jag fick fram samma effekt genom att först trötta ut kroppen med ett stressande dygn utan sömn, och sen sova motsvarande tre dygns sömn på två dygn.

Det bästa sättet att inte råka ut för detta igen är nog att undvika situationen helt, genom att inte lita på uppskattningarna om när flyget ska gå. Flyget försenades ungefär en timme i taget (vid midnatt fick vi till och med börja borda ett flygplan, men fick sen gå av igen) – och i någon sorts obotlig optimism tänkte jag att har jag väntat så här länge kan jag vänta en timme till. Om jag vetat från början hur lång försening det skulle bli hade jag bara lämnat flygplatsen och bokat en ny flight. Händer samma sak igen sticker jag nog redan vid första tecken på försening.

Sen kan det såklart vara så att segheten inte alls har något med Frankrike och sömnbrist att göra och jag helt enkelt var seg av någon annan orsak. Det får framtiden utvisa.

 

*Om någon vill ha tips på lugnaste platsen på Palma flygplats, vilken den enda av de totalt tolv elkontakterna i terminal C som inte har avstängd el, vilka snabbmatsställen som har ätbarast mat (som tur var hade jag mina Powerbars i handbagaget)  i valfri terminal, eller varför man inte bör packa telefonladdaren i incheckat bagage när man använder Apple Passbook för boardningkortet kan ni kontakta mig.

Senaste inläggen

Chatta

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Börja skriva och tryck på enter för att söka