Luftmotstånd

 Kategori Pontus Blogg

Jag hade en diskussion häromdagen om hur viktigt det är att minimera luftmotståndet när man cyklar.

Många vet att luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten, men det alla inte tänker på är att effekt är kraft multiplicerat med hastighet. Hastigheten beror av luftmotståndet och effekten blir därför proportionell mot kubiken på hastigheten.

 

Luftmotstånd

Effekten för att överkomma luftmotståndet är densiteten på luften (anledningen till att snabba velodromer ligger på hög höjd) multiplicerat med hastigheten i kubik multiplicerat med tvärsnittsarean (tempocykel!) multiplicerat med luftmotståndskonstanten (aerohjul och lite tempocykel!) dividerat med två.

Alltså: En fördubbling av hastigheten kräver åtta gånger högre effekt (2^3=8), givet allt annat konstant.

Värt att tänka på när man bedömer en tempocyklists insats!

Normalmotionären som håller en snitthastighet runt 28 km/h kan tänka på att Chris Boardman cyklade 56,4 km på en timme* 1996, alltså med ungefär åtta gånger högre effekt.

Hoppas att jag inte tappade alla läsare för gott med denna utläggning!

*En mycket sevärd film om timrekordjakt är The Flying Scotsman.

Senaste inläggen

Chatta

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Börja skriva och tryck på enter för att söka